Wat doet het wijkteam?
Het wijkteam geeft inwoners van 18 jaar en ouder informatie en advies én beantwoordt vragen over hulp op een breed terrein van welzijn en zorg. Sommige situaties vragen meer tijd om opgelost te worden. In dat geval gaat een medewerker van het wijkteam met de hulpvrager in gesprek om tot een passende oplossing te komen. Het uitgangspunt is altijd dat de hulpvrager de regie over het eigen leven houdt of weer krijgt.
Bij het eerste contact vraagt de telefoniste u naar wat meer informatie over uw situatie. Als het wijkteam u kan helpen, neemt één van de wijkteamleden contact met u op voor het maken van een afspraak. Dit eerste gesprek kan bij u thuis worden gehouden, op een van de locaties bij u in de buurt of in een van de gemeentehuizen. U geeft zelf aan wat uw voorkeur heeft.
Na het eerste gesprek wordt gezamenlijk besproken welk vervolg het meest passend voor u is.
Eén gezin – één plan – één regisseur
Inwoners met meerdere hulpvragen krijgen binnen het team een vast aanspreekpunt (regisseur), volgens de nieuwe aanpak: ‘één gezin – één plan – één regisseur’. Samen met de regisseur wordt een plan voor de meest passende ondersteuning gemaakt. Als dat nodig is, kan de regisseur besluiten er één of meer andere hulpverleners bij te halen. Dan nog blijft de regisseur het aanspreekpunt. Hiermee zorgen wij ervoor dat inwoners met meerdere hulpvragen met minder hulpverleners te maken krijgen.